Saturday, March 9, 2013

Institut Terjemahan Negara Malaysia

Salam alaik..

Apabila membicarakan tentang bidang terjemahan,kita tidak dapat lari daripada mengaitkan bidang ini dengan satu institusi di negara kita.Apakah institusi tersebut?

INILAH INSTITUSI YANG DIMAKSUDKAN..

Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) ialah syarikat berhad yang diasaskan pada 14 September 1993 di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia untuk memudahkan penubuhan sebuah industri penterjemahan di negara Malaysia. Modal syer syarikat ini dimiliki oleh Kementerian Kewangan Malaysia, manakala pentadbirannya diuruskan oleh Kementerian Pelajaran.


Misi ITNM ialah untuk memupuk bahasa Melayu sebagai perantara pemikiran dalam bidang kebudayaan, sains, dan teknologi, melalui penterjemahan. Matlamatnya ialah:


  • Membekalkan perkhidmatan-perkhidmatan menterjemah, menafsir, dan menukarkan maklumat pada peringkat-peringkat negara serta antarabangsa.
  • Menterjemahkan bahan-bahan pengetahuan, khususnya karya-karya utama dalam bahasa Melayu.
  • Menterjemahkan karya-karya tempatan yang utama kepada bahasa-bahasa yang lain.
  • Memberikan latihan dan panduan dalam bidang bahasa.

Sejak sekian lama,ITNM telah memberi banyak sumbangan dalam kegiatan penterjemahan di negara kita terutama dalam memudahkan masyarakat dalam mendalami sebarang ilmu tanpa ada kekangan bahasa.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang ITNM,boleh pergi ke laman ini.


Sebuah coretan,
Siti Fatimah Wahidah

1 comment: